Zakładając firmę transportową lub budowlaną, trzeba się liczyć z koniecznością zakupu odpowiednich pojazdów przystosowanych do przewozu konkretnych towarów. Jednym z najczęściej wykorzystywanych jest naczepa, czyli konstrukcja pozbawiona przedniej osi, której tylna część jest dołączana do ciągnika siodłowego. Ze względu na jej wysoką cenę właściciele nowych podmiotów nierzadko decydują się na odkup używanej naczepy z rynku wtórnego. W niniejszym artykule zostaną przedstawione wszystkie najważniejsze rodzaje tej konstrukcji.
Najbardziej popularnym rodzajem naczepy jest tzw. firanka, której boki są osłonięte specjalną kurtyną zsuwaną w momencie załadunku albo rozładunku towaru. Sam towar jest w tym przypadku zamocowany do elementów konstrukcyjnych z użyciem pasów. Drugą powszechnie stosowaną naczepą jest plandeka, nazywana potocznie szmatą. Od firanki odróżnia się głównie tym, że jej zabudowa jest otwierana nie poprzez zsunięcia materiału na bok, ale jego rozwiązanie i podniesienie. W ten sposób można bez problemu rozładować towar tyłem, bokiem, a nawet górą.
Kolejna znana konstrukcja to wywrotka, wykorzystywana przez wszystkie firmy budowlane. Jest przeznaczona do materiałów sypkich, węgla oraz paliw. Charakteryzuje się tym, że nie posiada dachu i ma funkcję automatycznego podnoszenia, co powoduje, że wysyp ładunku jest niemal natychmiastowy. Szczególnym rodzajem są wywrotki half-pipe o specyficznym kształcie rynny. Oto pozostałe popularne naczepy:
– chłodnia – do transportowania produktów wymagających niskiej temperatury (żywność, leki, chemia itp.)
-cysterna – do przewozu paliw i innych materiałów płynnych
-silos – do produktów sypkich, zwłaszcza mąki, paszy, cukru
-niskopodwoziowa – za jej pomocą są przewożone pojazdy i wszelkie maszyny
-podkontenerowa, izoterma, do przewozu zwierząt, platforma, furgon i wiele innych